Pepsi er en av verdens største merkevarer, og verdens nest største brusmerke. Over hele verden leskes tørste struper av den friske og umiskjennelige coladrikken. Pepsi har en sterk link til musikk og fotball, og har gjennom historien vært en del av verdens musikk- og fotballscene.

 

Pepsi cola i Norge

I 1998 kunne Pepsi Cola feire sitt 100 årsjubileum. Det hele begynte i en drugstore i New Bern i staten North Carolina hos apotekeren Caleb Bradham. Han ville lage en brus som både var god og sunn på en gang.

I 1956 kom Pepsi cola for første gang til Norge, da Nora fikk i oppdrag å tappe den unike oppskriften på flasker til brustørste nordmenn. Fra 1980 ble Pepsi tappet av mange bryggerier, blant annet Hamar, Lillehammer og Oscar Sylte.

Det var ikke før Ringnes, som i 1998 overtok tapping og distribusjon, at Pepsi ble en stor aktør i det norske markedet.

 

Pepsi Cola i verden

Pepsi cola har alltid vært en innovativ annonsør, og vært med på å forme reklameverden i dag, gjennom mange års merkevarebygging. Pepsi cola var i 1939 verdens første annonsør med syngende radioreklame. I 1970 ble den vellykkede kampanjen ”The Pepsi Challenge” introdusert, der forbrukerne i en blindsmaking avgjør hvilken colasmak de liker best, Pepsi-Cola eller Coca-Cola. Over 26 millioner mennesker tok imot utfordringen – med Pepsi kåret som vinner.

Merkevaren Pepsi har gjennom historien vært sterkt knyttet til musikk, og har sponset historiens største musikere fra 80-tallet og frem til i dag. Fra Michael Jackson, Tina Turner og Madonna, til Ricky Martin, Beyonce og Black Eyed Peas.