29.04.2008 09:30

En av de største forretningstransaksjonene i nordisk historie er endelig på plass.

Carlsbergs overtakelse av deler av den britiske bryggerigiganten Scottish & Newcastle er nå godkjent.

- Vi håper at oppkjøpet vil tilføre Ringnes kunnskaper som vil gi enda dyktigere medarbeidere og enda bedre produkter, sier administrerende direktør Jesper Friis i Ringnes. Ringnes er nå en del av verdens hurtigst voksende bryggeriselskap.

Sammen med Heineken har den danske bryggerigiganten kjøpt det britiske selskapet for rundt 80 milliarder norske kroner.

- Denne dagen er en av de viktigste i Carlsbergs historie. Med denne handelen tar vi et meget viktig steg inn i en ny liga. De oppkjøpte selskapene har en spennende historie og noen fantastiske produkter som vil bli viktige for Carlsberg-gruppens portefølje. Vi har skapt en ny og sterkere balanse mellom modne markeder og vekstmarkeder, og vi er eksepsjonelt godt posisjonert for en profitabel vekst, sier Carlsbergs administrerende direktør, Jørgen Buhl Rasmussen.

Les mer på Carlsberg Groups hjemmesider