25.01.2012 13:00

Carlsberg, offisiell sponsor av UEFA EURO 2012, har komponert sitt eget sponsordrømmelag i forbindelse med turneringen. Som del av denne prosessen, er Carlsberg-konsernet glade for å kunngjøre at de i dag har utnevnt Peter Schmeichel, keeperlegende for Danmark og Manchester United, som global ambassadør for merkets UEFA EURO 2012-kampanje.

I en kommentar til kunngjøringen sier Carlsbergs konsernsjef, Jørgen Buhl Rasmussen, følgende:

– Dette er en fantastisk mulighet for oss, og vi er glade for å ha Peter som en del av vårt team. Ikke bare har Peter spilt fotball i våre to største Carlsberg markeder - Danmark og Storbritannia - men han er også en kjent personlighet på tvers av Carlsbergs viktigste markeder i hele Europa og Asia. Vi er sikre på at Peter vil hjelpe oss til å levere en ny vellykket UEFA EURO-kampanje.

– Peter har en sterk tilknytning til fotballfans over hele verden og vil spille en nøkkelrolle i å hjelpe oss å ikonisere Carlsberg-merket og forsterke vår nye posisjon "That calls for a Carlsberg". Han er også en viktig rollemodell og vil hjelpe oss med å fremme vårt budskap om at UEFA EURO 2012 skal nytes ansvarlig, sier han videre.

Som ambassadør for Carlsberg Group, vil Schmeichel være aktivt involvert i mange aspekter av konsernets Euro 2012-program, herunder engasjere seg med fansen gjennom Carlsbergs Facebook-kampanje, supporterutfordringer som gir fans mulighet til å være på UEFA EURO 2012 og til slutt presentere Carlsbergs Man of the Match Award i finalen. Peter vil også være aktivt involvert i Carlsbergs ulike aktiviteter mot media og gjester i forkant og under selve turneringen.

Carsten Buhl, Carlsbergs Senior Project Manager for sponsoravtaler, legger til:

– Peter Schmeichel er en sponsors drøm. Ikke nok med at han var en del av det seirende danske EM-laget i 1992 og en del av drømmelaget til Manchester United fra 1999 som vant UEFA Champions League, engelsk Premier League og FA-cupen, men Peter har nå etablert seg som en godt respektert programleder, kommentator og foredragsholder både i Danmark og internasjonalt..

– Asia er en viktig region for Carlsberg, og selv om de asiatiske landene ikke er direkte involvert i UEFA EURO 2012, elsker de europeisk fotball og vil følge turneringen tett. Peters tilknytning til Manchester United og hans fortløpende engasjement gjør han til en verdifull ressurs i både Asia og Europa.

Peter Schmeichel kommenterer:
- Jeg er glad for å være ambassadør for Carlsberg, som har en så sterk tilknytning til europeisk fotball. Jeg mener Carlsberg er en av grunnene til at jeg fikk muligheten til å bli fotballspiller. Da jeg vokste opp, drømte jeg om å spille for både Danmark og for Manchester United. På den tiden, i 1970, hadde Carlsberg allerede begynt å investere i og støtte dansk fotball og det ga sånne som meg muligheten til å bli enda mer involvert i dette fantastiske spillet.

– Etter å ha sponset European Football Championships i mer enn 20 år har Carlsberg en fantastisk track record og har vist et stort engasjement for fans, tilhengere og alle som elsker fotball - og jeg ser virkelig frem til å ta del i dette arbeidet.