03.04.2014 15:00

Helgen 26.-27. april 2014 avvikles NM i hjemmebrygging på Ringnes ølsenter på Grünerløkka.
Lørdag blir spekket av fagseminarer og kåring av den årlige nasjonale flaskekonkurransen. Søndag tilbringes på Ringnes Bryggeri på Gjelleråsen. Der skal vinnerne fra porterkonkurransen til Ringnes tidligere i vinter få brygget ølet sitt. I tillegg blir det omvisning og årsmøte for Norbryggs medlemmer.

Interesserte bryggere

Både bryggere og andre ressurspersoner i Ringnes har gjennom mange år deltatt som smaksdommere under juryering for NM i hjemmebrygging.

- Vi setter stor pris på det gode samarbeidet vi har med Norbrygg, forteller Sigrid Strætkvern hos Ringnes.
- Jeg opplever at det er inspirerende for begge parter. Interessen og engasjementet for brygging, smaking og læring er like sterk uansett om du er liten eller stor. Ringnes har mange hjemmebryggere i egne rekker og interessen for hjemmebrygging bidrar positivt til økende interesse for øl og mangfold i Norge. Hjemmebrygging blir litt uhøytidelig omtalt som «Guttas Cupcake», men vi ser at flere og flere jenter også er med.  Vi gleder oss veldig til dette arrangementet, og det er ekstra moro at vi får til samarbeidsbrygging mellom Norbrygg og Ringnes, sier hun.

Til NM kommer også bryggerimester Garrett Oliver fra Brooklyn Brewery. - Sammen med bryggerne og Ringnes Ølsenter skal vi skape en morsom og inspirerende helg for alle deltakerne, avslutter Sigrid.

Om Norbrygg

Norbrygg er Norges eneste landsdekkende organisasjon for hjemmebryggere, og har som formål å fremme hjemmebryggerkunsten i Norge. Foreningen har som mål å bidra med hjelp og kunnskap til sine medlemmer, samt skape et godt hjemmebryggermiljø. De arrangerer konkurranser og seminarer i hjemmebryggerkunsten og utdanner øldommere. Norbrygg ble startet i 1997 og teller i dag 2600 medlemmer.