06.03.2014 12:00

I november inviterte Ringnes til konkurranse blant Norbryggs medlemmer om å levere den beste resepten på baltisk porter. Nå er vinnerne kåret og Anders Christensen og Steinar Hamre gratuleres med en velfortjent seier!

Premien er å få brygge vinnerølet på Ringnes Bryggeri i forbindelse med NM i hjemmebrygging i april. Resultatet planlegges lansert til høsten.

- Vi ble hoppende glade! Det som er mest spennende med å vinne denne konkurransen er å følge ølet når det skaleres opp med en faktor på 2000. Det er som å gå fra lekelastebil i sandkassa til en diger dumper, forteller Anders (t.v.).

36 hjemmebryggede portere

Dommerpanelet har bestått av bryggere fra Ringnes og smaksdommere fra Norbrygg. Vi fikk inn 36 portere til konkurransen, og ølene har vært innom juryen to ganger før vinneren ble kåret, forteller Sigrid Strætkvern. Hun forteller at bryggere og andre ressurspersoner i Ringnes i mange år har deltatt i dommerpanelet for NM i hjemmebrygging.

De to hjemmebryggerne bak vinnerresepten jobber til daglig med drift av IT-systemer og har bakgrunn fra NTNU. De begynte å brygge sammen sommeren 2004 og har rundt 90 felles brygg på samvittigheten. I Norbrygg-regi vant de klassen for Spesialjuleøl i 2013 og sterk Spesialøl under NM 2011.

- Interessen for å brygge var en naturlig forlengelse av ølinteressen. Vi ville rett og slett forstå det hele bedre, forteller Anders, og legger til: Ølets smaker og fremstilling ble litt vag og uoversiktlig inntil jeg forsøkte å brygge selv. Deretter ble vi bare bitt av basillen og har fortsatt siden.

De karakteriserer seg selv som rimelig samkjørte i bryggingen og fordeler arbeidsoppgavene nesten automatisk som et gammelt ektepar.
- Steinar er humlenerd og studerer de ulike humlesortenes innhold av oljer og syrer, og kan nærmest «smake» humla utfra diagrammene, mens Anders er ølhistorienerd og blogger om øl, forteller de.

Dere store interesse for ølbrygging blir også lagt merke til av omgangskretsen.
- Familie og venner er entusiastiske og vi har mange ølkompetente venner som liker å smake og som gir oss mange synspunkter og nyttige tilbakemeldinger. Det blir lett til at man overvurderer sine egne øl, og da er det nyttig å få korreksjoner fra andre, sier de to vinnerne.

Hjemmebryggerhelg

Helgen 26.-27. april 2014 vil stå i hjemmebryggingens tegn hos Ringnes. Da avvikles NM i Hjemmebrygging; lørdag blir spekket av seminarer og kåring av den årlige nasjonale flaskekonkurransen på Ringnes Ølsenter på Grünerløkka. Søndag tilbringes på Ringnes Bryggeri på Gjelleråsen, med brygging, omvisning og årsmøte for Norbryggs medlemmer.

- Vi gleder oss veldig til dette arrangementet, og det er ekstra moro at vi får til samarbeidsbrygging mellom Norbrygg og Ringnes, sier Sigrid.

Til NM kommer også bryggerimester Garrett Oliver fra Brooklyn Brewery.
- Sammen med bryggerne og Ringnes Ølsenter skal vi skape en morsom og inspirerende helg for alle deltakerne, avslutter Sigrid.