13.10.2008 12:30 
 

Ringnes mottar prisen for Årets Lansering i dagligvare- og servicehandel for lanseringen av Tuborg LITE. Prisen har som målsetning å motivere til produktinnovasjoner som selger og skaper merverdi i sine kategorier gjennom nyskapning og kvalitet. Handelsbladet FK og analysebyrået ACNielsen står for utdelingen av prisen.

 - Vi har fanget en trend i markedet på riktig tidspunkt, med et produkt som smaker godt, sier administrerende direktør i Ringnes, Jesper Friis.

Fv. Markedsdirektør Knut Gartland i AC Nielsen, administrerende direktør i Ringnes Jesper Friis  og markedssjef Per Aaraas i Handelsbladet FK. Foto:Handelsbladet FK

- Det er absolutt en utfordring å lage et øl med så lavt kaloriinnhold, men med samme gode smak. Det har vi klart, noe mottakelsen i markedet tydelig viser. Derfor er vi utrolig stolt over å ha fått prisen for årets lansering, sier Friis.

Årets lansering gjelder alle produkter som selges i dagligvare- og servicehandel. Flere kjente merkevarer har vært nominert og vurdert. Tuborg LITE pekte seg tidlig ut som en vinnerkandidat og juryen har lagt følgende til grunn for sitt valg:

Tuborg LITE ble lansert i januar 2007 og oppnådde ut over våren og sommeren imponerende salgsresultater. Etter et stabilt salg i siste del av 2007 har merket i løpet av første halvår 2008 fortsatt den positive utviklingen.

I løpet av de siste 52 ukene har omsetningen av øl på det norske markedet økt med hele 672 millioner kroner, tilsvarende 9,5 prosent. 160 av disse millionene er det nyheten Tuborg Lite som står for. Halvannet år etter at den ble lansert på det norske markedet, har Tuborg Lite fått en markedsandel på 3,4 prosent.

– Dette er et meget godt resultat i en kategori med svært mange varianter og store volumer. Dette tyder på at Ringnes har gjort en solid jobb med lanseringen av dette produktet, sier jurymedlem Knut Gartland i Nielsen til Handelsbladet FK.