30.09.2010 10:00

Øl- og brusproduksjon krever store mengder vann og energi, men nå gjør bransjen et krafttak for miljøet. Resultatene er allerede oppsiktsvekkende gode.

Av: Petter Nome, Bryggeri- og Drikkevareforeningen

- Ringnes har redusert forbruket av vann og energi med 35 prosent de siste seks årene, forteller teknisk sjef i bedriften, Erlend Aadland.

Ringnes har redusert energiforbruket med 35 prosent på seks år, forteller teknisk sjef Erlend Aadland. (Foto:Drikkeglede.no)

Bedrifter som vanligvis er knallharde konkurrenter, er i disse dager samlet for å dele erfaringer om energisparing og miljøvennlig produksjon.

- Dette er ikke bedriftshemmeligheter, men hyllevareteknologi. Det handler om bevisstgjøring. Mange små tiltak kan til sammen gi store resultater, sier Aadland fra Ringnes.

Vasker med saltvann
Blant de mange ”små tiltakene”, peker Hansa Borg Bryggerier på en ny metode for vasking av produksjonsutstyret: - Før brukte vi varmt vann og kjemikalier. Nå bruker vi kaldt saltvann. Resultatet er renere utstyr, ingen miljøutslipp, mindre energibruk og penger spart, forteller prosjekt- og utviklingssjef Alf Inge Johannesen i Hansa Borg.

- Coca-Cola bruker den samme vaskemetoden. Vi har også redusert dieselforbruket i transport med fem prosent etter at vi sendte sjåførene på økokjøre-kurs. CO2 utslippene fra produksjonen er redusert med fem prosent på ett år, supplerer Rønnaug Vinje, miljøansvarlig i Coca-Cola drikker.

Bryggerirepresentantene understreker at ingen forandring er mulig uten at miljø er solid forankret i ledelsen. Samtidig handler det om hele tiden å påvirke holdninger blant de ansatte, bl.a. ved å slå av lyset og kutte energiforbruket til maskiner som ikke produserer.

Stort miljøpotensial
NEPAS (New Energy Performance AS) tilbyr alle norske bryggerier gratis bedriftsbesøk og kartlegging av energieffektiviteten og de står også bak flere nettverkssamlinger i norsk næringsmiddelindustri. Bedrifter som vil sette i gang energisparetiltak kan få statlige tilskudd gjennom ENOVA.

- Noen av de store norske bryggeriene hevder seg allerede svært godt i internasjonal sammenheng, mens andre sliter med gamle og ineffektive anlegg, sier prosjektleder Hans Even Helgerud i NEPAS. - Potensialet for mer miljøvennlig drift er stort. Det handler om å få fram at det som er godt for miljøet, også er godt for omdømmet og bunnlinja.

Les mer om norsk bryggerinæring på Bryggeri- og Drikkevareforeningens nettsider: Drikkeglede.no