08.12.2009 15:00

Ordfører i Trondheim Rita Ottervik, produksjonsdirektør i Ringnes AS Carsten Ibsen og
fabrikksjef ved R.E.C.Dahls Øyvind Hatletveit

En fornøyd ordfører i Trondheim, Rita Ottervik, fikk tirsdag 8. desember gleden av å stå for den formelle åpningen av det nye gassanlegget ved Ringnes E.C.Dahls.

- Tenk globalt og handle lokalt, disse ordene innledet ordfører Rita Ottervik sin tale med da hun åpnet det nye gassanlegget ved Ringnes E.C.Dahls.

- Det er spesielt at vi i dag kan åpne dette anlegget i Trondheim, samtidig som hele verden har fokus på miljø i København, utdypet hun.

En viktig bedrift

Ordføreren la også vekt på at Ringnes E.C.Dahls er en viktig bedrift for Trondheim og hun mente gassanlegget er en riktig satsing for fremtiden.

- Jeg tror det er et konkurransefortrinn for bedrifter som satser på miljø og setter fokus på grønne verdier i produksjonen, sa Ottervik til de fremmøtte ved åpningen.

Det første bryggeriet i Norge

Produksjonsanlegget i Trondheim blir med det Norges første bryggeri til å skifte ut fyringsolje med naturgass. Det er Gasnor som står for leveransen av det nye gassanlegget.

- Dette har vi sett frem til lenge. I Ringnes arbeider vi kontinuerlig med å minimere våre utslipp og optimalisere energiforbruket i vår produksjon. Første steget for oss i Trondheim var å konvertere til lett fyringsolje fra tungolje, og nå tar vi steget videre til naturgass, sier produksjonsdirektør i Ringnes AS, Carsten Ibsen.