Meny

Derfor er øl uten alkohol et satsingsområde for Ringnes

Salg av øl uten alkohol har økt med hele 20 prosent i Norge de siste fem årene, og kategorien er et av de viktigste vekstområdene for Ringnes frem mot 2020.

Mens det i 2012 ble solgt 7,4 millioner liter øl uten alkohol, ble det i fjor solgt hele 8,6 millioner liter. I første halvår av 2018 økte salget med 9,8 prosent sammenlignet med første halvår i fjor.

Både de internasjonale trendene og utviklingen i Norge viser at salg av alkoholfrie drikkevarer er et av de viktigste vekstområdene for bryggerinæringen i årene som kommer.

Tror på fortsatt sterk vekst

– Som Norges største bryggeri har vi derfor klokketro på at vi kan øke salgstallene med ytterligere 50 prosent innen få år, sier Ringnes’ administrerende direktør, Anders Røed.

Les mer om den internasjonale trenden for øl uten alkohol

Ifølge Ringnes-eier Carlsbergs årsrapport for 2017, steg salget av øl uten alkohol med hele 15 prosent i Vest-Europa sammenlignet med året før.

– Vi mener utviklingen vil fortsette i samme retning, basert på forbrukerinnsikten om at flere og flere nordmenn ser etter alkoholfrie alternativer og at alkoholfritt øl vil spille en større rolle enn kun å være et substitutt til øl med alkohol, sier Røed.

Les hele Carlsbergs årsrapport her

Alkoholfritt øker raskt også i det globale markedet

For mens det globale markedet for alkoholholdig øl faktisk har falt litt de siste årene, har verdens største bryggerier opplevd en enorm etterspørselsvekst etter øl uten alkohol.

Den amerikanske giganten Anheuser-Busch har uttalt at hele 20 prosent av deres ølvolum innen 2025 skal være øl med lavt alkoholinnhold. Carlsberg forventer også at økningen i salg i kategorien vil være tre ganger høyere enn i hele ølkategorien sett under ett.

Nå lanserer Ringnes en rekke produkter og strategier for å øke salget av øl uten alkohol så mye at andelen innen 2022 skal være dobbelt så høy som i dag. 

Les også: Nå får norske butikker endelig kaldt alkoholfritt øl!


Et foregangsland på øl uten alkohol

Norge ligger ifølge Røed langt foran mange andre vestlige land i satsingen på de alkoholfrie variantene. Allerede i 1991 kom Ringnes med sitt første alkoholfrie øl, Munkholm Original.

I dag utgjør salget av Munkholm knappe to prosent av det totale Ringnes-salget i kategorien øl. Det er denne andelen Røed og Ringnes nå ønsker å doble frem mot 2022.

 – Vår eier Carlsberg er blant de som følger ekstra nøye med på det Norge gjør. I mange andre vesteuropeiske land har de først i det siste for alvor begynt å satse på alkoholfrie varianter. Norge har blant annet kommet lenger i selve utviklingen av godt øl uten alkohol, både bayer, pils og hveteøl, sier Røed.

Kontroll og kalorier er drivere

Trenden både nasjonalt og internasjonalt er ifølge direktøren at spesielt de yngre kjøpegruppene ønsker de alkoholfrie alternativene velkomne.

– De er mer opptatt av sunnhet og helse. Øl uten alkohol inneholder for eksempel langt færre kalorier enn vanlig øl, sukkerholdig brus, juice og lignende. Våre egne kvalitative undersøkelser kan også tyde på at dagens 18-åringer har et mer fornuftig og ansvarlig forhold til alkohol enn de eldre generasjonene.