Meny

Drikkevarenyhetene inntar butikkhyllene: - Gullet vårt

Ingrid Lønning er marketingdirektør i Ringnes. Hun forvalter det hun omtaler som gullet vårt: Over 30 lokale og internasjonale merkevarer som vi alle har et sterkt forhold til.

Ringnes' marketingdirektør, Ingrid Lønning, viser frem vinterens nyheter fra Ringnes.


– Da jeg var ny i jobben ble jeg minnet om at vi kun har disse merkevarene til låns, og at vår oppgave er å bringe dem videre til generasjoner som kommer. Det må vi ta med oss i alt vi gjør, sier Ingrid. Nå ser hun fram til å presentere nyhetene fra Ringnes som er ute i dagligvarebutikker, kiosker og på utesteder rundt om i det ganske land.

Kontinuitet og fornyelse
Ringnes er ikke bare Norges største bryggeri og drikkevareleverandør. Vi er også en av Norges største merkevareselskap, med en portefølje av globale og lokale merker som Pepsi Max, Farris, Solo, Imsdal, Villa, Mozell, Battery, Hamar og Lillehammer Julebrus – for å nevne noen.

- Å være tro mot merkene våre, er kanskje noe av den viktigste jobben vi gjør. Det handler om smak og kvalitet, men også om kommunikasjon. De flinke folkene våre innen produksjon garanterer at smaken forblir den samme velkjente, hver gang. Like viktig er det at kommunikasjonen av merket må være gjenkjennelig og konsistent over tid, forklarer Ingrid.

- For noen merker er den viktigste oppgaven å bevare merkevaren som den er. Som Julebrus-porteføljen vår, for eksempel. Her er den viktigste oppgaven vår å gi folket den samme gode smaken hvert år. 

- I utviklingen av nye produkter under et kjent merke, må de nye produktene må ha en klar og tydelig kobling til merket sitt. Det velkjente merket er noe forbruker kjenner igjen og stoler på, vi vet det er mye lettere å prøve et nytt produkt om det kommer fra en kjent merkevare, sier Lønning, som trekker fram nyheten Farris Frus som et eksempel på en spennende fornyelse av en etablert merkevare.

Farris Frus kommer i smakene Bringebær og Tropiske frukter og en sprudlende blanding av det naturlige mineralvannet fra Farris kildene og brus. – Tallene vi har så langt tyder absolutt på at vi har truffet forbrukerne med dette produktet. Det er kjempegøy å se!

Friskt, fruktig og fargerikt
Farris Frus stiller seg i rekken av vinterens drikkevarenyheter som preges av tropiske smaker og spenstige farger. - Vi lytter til forbrukerne, og gir dem det de vil ha, sier Ingrid.

Øvrige nyheter Battery Juiced med Peach Lemonade, Munkholm Radler Sitron, samt Pepsi Max og Solo i ny slank boks. I tillegg presenterer Ringnes en spennende pakke med nye ølprodukter til både dagligvare og uteliv. Også her kommer det en rekke nye spennende smaker som svarer på folkets ønske om mer smak og mindre kalorier, med flere LITE-varianter.

Inspirere
- Jeg er veldig fornøyd årets nyheter. Skal vi skape ny vekst må vi komme med produkter som gjør at vi inspirerer flere. Et eksempel på det er nyheten Radler sitron på Munkholm.

- Vi vet at de som er mest skråsikre på at de ikke liker øl uten alkohol heller ikke har smakt det. Da må vi inspirere til prøving gjennom spennende smaker og god kvalitet, fortsetter Lønning, som forteller at Ringnes har et mål om å drive vekst innen alkoholfritt / lavalkohol. – Og her er vi overbevist om at veien til å lykkes er inspirasjon og god smak, ikke pekefinger.

- Vi har masse data, som forbrukerundersøkelser, tilbakemeldinger fra kundene, salgstall og trendrapporter. Kunsten er å klare å gjøre om dette til gode ideer, det har vi heldigvis kjempedyktige folk i Ringnes til. 

Lanseringsvinduer
Hvorfor kommer det så mange nyheter akkurat nå?

- I den norske dagligvarehandelen er det tre såkalte lanseringsvinduer årlig. Det første vinduet er i slutten av februar, det neste er i mai, og det siste september. Vi har over 20 nyheter nå i uke 8 til både dagligvare og uteliv, men også de neste vinduene blir fylt med spennende overraskelser, uten at jeg foreløpig vil avsløre hva det er sier Marketingdirektøren.

-Gullet vårt
Hvordan er det å jobbe med merkevarer som alle har et forhold til?

- Da jeg som nyansatt i Ringnes traff på vårt eget ølorakel Tore Hage minnet ham meg på at merkevarene våre er bare til låns. Det må vi ta med oss i alt vi gjør.

- Det er en ære å få lov å forvalte disse fantastiske merkene, som alle har et forhold til, sier en entusiastisk Lønning. Det er utrolig morsomt få jobbe både med merker med en sterk lokal tilhørighet, som Dahls julebrus, til hele Norges Solo, eller store globale merker som Pepsi Max.

Orkla-bakgrunn
Selv kom Ingrid til Ringnes for litt over to år siden, etter å ha hatt ulike roller i Orkla. – Begge selskapene har utrolig mange sterke brands. Jeg har jobbet med mange såkalte koseprodukter, fra sjokoladepålegg og syltetøy til pizza og nå øl og brus. Det synes mange av vennene mine er morsomt, fordi jeg er over snittet glad i å trene og løpe. Jeg tenker det er jo perfekt match. Finnes det noe bedre enn en iskald øl og en pizza etter løpeturen?


Om Ingrid Lønning: 

  • 41 år
  • Marketingdirektør i Ringnes siden januar 2020, hvor hun leder både Marketing og Produktutvikling
  • Har tidligere jobbet 14 år i Orkla
  • Bor i Oslo med mann, 3 barn og en hund