Meny

Lanserer ny julebrusfavoritt uten sukker

Etter suksessen med den sukkerfrie julebrusen fra Norges største julebrusmerke, Hamar Lillehammer, lanserer Ringnes nå Norges tredje mest solgte julebrus, Dahls julebrus, i en sukkerfri variant.

– Vi er veldig stolte av å kunne presentere Norges tredje mest populære julebrus i en sukkerfri variant. Nå skal også alle som elsker Dahls julebrus få nyte den samme gode smaken av jul helt uten sukker. Det vet vi er en kjærkommen førjulsnyhet for de mange fansene denne tradisjonsrike julebrusen har, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard.

Den sukkerfrie varianten av Norges mest solgte julebrus, Hamar Lillehammer julebrus, bidro med et salg på 760 000 liter nærmest alene til at totalmarkedet for lett julebrus i fjor økte med hele 42 prosent.

Av de totalt 17 millioner liter med julebrus som ble solgt i fjor, var hele 3 millioner liter sukkerfri. Det betyr at nærmere 18 prosent av julebrusmarkedet allerede i fjor var sukkerfritt.

Smaker tett opp til originalen
– Dahls lettjulebrus kommer på flaske, og har en smak som ligger så tett opp til dagens sukkerholdige julebrus som mulig. Vi vet av erfaring fra tidligere år at det er viktig å produsere nok julebrus. Året vi lanserte Hamar Lillehammer julebrus som sukkerfri, bommet vi på prognosene og var utsolgt før julaften. Nå produserer vi så mye at vi føler oss rimelig trygge på at dette ikke skal skje i år, sier Bruusgaard.

Ringnes anslår at de skal produsere hele 200 000 liter eller mer enn 600 000 flasker med Dahls lett julebrus 0,33 liter.

Minst salg av sukkerfri julebrus i Trøndelag
Dahls julebrus selges over store deler av Norge, men er i særklasse mest populær i Trøndelag. Samtidig viser Ringnes’ tall for det norske totalmarkedet av julebrus at salget av julebrusvarianter uten sukker ikke er lavere enn nettopp i Trøndelag.

– Julebrus er for mange veldig tett knyttet til smak, farge og tradisjoner. Slik er det også med Dahls, som er klart mest populær i Trøndelags-området. Tallene kan tyde på at de trofaste fansene av Dahls julebrus har tenkt at så lenge Dahls ikke kommer uten sukker, så blir det Dahls med sukker. Vi forventer at dette bildet vil endre seg når de nå også får tilbud om sin lokale julebrusfavoritt uten sukker, sier Bruusgaard.

En av fire brus solgt i førjulstiden er julebrus
Det norske julebrussalget er i internasjonal sammenheng et helt unikt fenomen. I midten av oktober blir julebrusen kjørt ut i butikkene. I løpet av ukene frem mot julaften tar julebrussalget over stadig større andeler fra de tradisjonelle brusmerkene.

– De siste årene har julebrus stått for 25 prosent av brussalget den siste uken før jul. Da er det ekstra hyggelig for Ringnes, som satser hardt på å utvikle sukkerfrie varianter av våre populære brusvarianter, å kunne sørge for at det også i dette svært populære segmentet finnes alternativer, sier Bruusgaard.

Etterspørselen etter sukkerfri brus fortsetter å øke
Ifølge ferske tall fra Nielsen står nå de sukkerfrie brusvariantene for 56 prosent av alt brussalg i Norge. Det er 3 prosentpoeng mer enn i fjor. Hele 79 prosent av Ringnes’ salg så langt i år har vært en sukkerfri brusvariant, og det fortsetter å vokse.

– Vi satser og vil fortsette å satse tungt på sukkerfrie alternativer for alle våre populære brusvarianter. Det tar alltid litt tid å endre folks smakspreferanser, men alt tyder på at nordmenn virkelig har fått øynene opp for de sukkerfrie alternativene. Vi skal sørge for at de skal få et rikelig utvalg av sukkerfrie varianter fremover, sier Ringnes’ kommunikasjonssjef, Nicolay Bruusgaard.

Dahls Julebrus Lett

Den nye Dahls Julebrus Lett