Dersom du tester et nytt øl fra Ringnes, er det mest sannsynlig Karianne Hoel som står bak smaken. - Jeg har alltid vært glad i god mat og drikke, sier hun.
Karianne er produktutvikler i Ringnes. Kort fortalt betyr det at hun lager smakene til bryggeriets nyheter. – Jeg har jobbet mest med brus, men nå er jeg ansvarlig for utviklingen av øl, og de andre alkoholholdige produktene våre, sier hun.
Kjøkkenkjemi
Blant smakene hun har utviklet er Solo super pære og fersken, Farris bris appelsin og fersken samt noen av de nye, fruktige smaksvariantene bryggeriet har lansert innen øl.
- Veien til en ny smak starter i det små. Vi prøver oss frem på labben med kanskje bare en liter av gangen. Det er litt «kjøkkenkjemi» i starten, før vi skalerer opp. Det er mange som tror jeg er utdannet kokk, men jeg er mer som en kjemiker, sier Karianne.
Studerte vin
Helt presist tok hun en utdannelse i matvitenskap på Norges miljø-og biovitenskaplige universitet i Ås. Senere har Karianne tatt en master i produksjon og utvikling av næringsmidler. - Utdannelsen var superrelevant til det jeg driver med i dag. I seks av månedene var jeg på utveksling til New Zealand for å studere vin, og hver fredag hadde vi vinsmaking. Vi norske jentene lærte fort at hvis vi roste en vin nok, fikk vi gjerne med resten av flasken hjem. Vi ble etter hvert rause med komplimentene, sier hun med et smil.
- Alle liker øl
Masteroppgaven til Karianne handlet om hvordan gjæret påvirker smaken i cider. – Det jeg kunne minst om da jeg begynte i Ringnes var faktisk øl, ler hun.
Men det var før. Nå har Karianne virkelig fått øynene opp for øl – og favorittypen er bayerøl. Selv om øl stort sett stammer fra de samme råvarene – malt, humle, gjær og vann – er det nesten bare fantasien som kan sette smaksbegrensinger. - Jeg tør å påstå at alle liker øl. Det er bare ikke alle som vet det selv. Det handler om å smake seg frem til det rette ølet.
Nysgjerrig på smak
Kan man trene på å bli god på smak?
- Ja, absolutt. Før bedømte jeg mat eller drikke med om jeg likte smaken eller ikke. Det er helt vanlig. Nå er jeg opptatt av hva det smaker, og hva som gjør at det smaker godt eller vondt. En lukt eller smak er ofte knyttet til minner, opplevelser og erfaringer - og mennesker kan kjenne igjen ca 10 000 ulike smaker og lukter. Du og jeg kan ha helt ulike assosiasjoner, som gjør at vi beskriver smak på forskjellig måte. Derfor er det helt avgjørende at alle som jobber med smak ikke bare legger egne preferanser til grunn, for de er så ekstremt subjektive. Ingen ting er feil når det gjelder smak, fortsetter Karianne.
Friske smaker
Selv om jobben handler om å finne frem til varianter for massemarkedet har hun sine egne favorittsmaker. – Jeg er nok mest glad i det friske og syrlige. Det vil si at jeg foretrekker sitrus framfor for eksempel bær, fortsetter Karianne.
Hun forteller at smak ofte varierer fra land til land. – Vi kan ikke bare kopiere en smak fra et annet land og være sikker på at den faller i smak hos oss. Derfor er det viktig at vi kan utvikle egne smaker. Særlig i Norge, hvor vi ikke har lov til å reklamere for øl, og andre alkoholholdige produkter, er det viktig å lansere nye smaker. Det hjelper oss med å fange oppmerksomheten til forbrukerne, og å være relevante. Og jeg tror at forbrukerne også liker det, sier Karianne.
Stolt
At hun er personen bak noen av de mest omtalte smakene i landet syns Karianne er spennende. –Jeg må jo innrømme at det er spennende å se reaksjonen i markedet etter en lansering. Og det er jo med litt stolthet jeg ser produktene med smakene «mine» i folks handlevogner. På samme måte blir jeg jo litt trist når noen sier de ikke liker det jeg har laget. For å sette det litt på spissen føles det som de sier at «ungen din er stygg», ler hun.
Mann med skjegg
At det er en 29 år gammel kvinne som har utviklet smaken på ølet folk flest drikker opplever hun at overrasker mange. – Jeg tror nok de aller fleste ser for seg en litt eldre mann med langt hår og skjegg. Men det skal Ringnes ha. Fra første dag har jeg blitt vist tillit og fått ansvar. Jeg husker godt da jeg var helt ny i Ringnes, og sjefen min kom bort til meg etter et av mine første møter for å høre hvordan det gikk. Jeg var bare 24 år og uerfaren, men opplevde allikevel at alle lyttet til meg, og respekterte det jeg sa. Slikt vokser man på, avslutter Karianne.
Se øvrige portrettintervjuer her
«En lukt eller smak er ofte knyttet til minner, opplevelser og erfaringer - og mennesker kan kjenne igjen ca 10 000 ulike smaker og lukter.»
Karianne Hoel, produktutvikler i Ringnes
Navn: Karianne Hoel
Alder: 29
Bosted: Oslo
Stilling:
Produktutvikler
Egenskap: Ekspert på smak.
Ni kjappe med Karianne:
Ski eller løping = Ski.
Ligge eller sitte på sofaen = Sitte
Messi eller Marit Bjørgen = Marit Bjørgen
Ferie i Norge eller utlandet = Utlandet
Kjøtt eller fisk = Fisk
A- eller B-menneske = B-menneske.
Tog eller bil = Bil
Sjøen eller fjellet = Fjellet
Hund eller katt = Hund