Meny
Nikko-FIR.jpg

Pønkeren som fikk ansvaret for ølet fra Dahls

I ti år bodde Dag Nikolai «Nikko» Nilsen blant miljøvernere, kunstnere, musikere og pønkere i de tidligere okkuperte husene på Svartlamon. I dag jobber han for Ringnes med ansvaret for Trondheims edleste dråper – ølet fra Dahls.

«Trøndelags mest kjente merkevare må passes på og dyrkes av trøndere», stod det i stillingsannonsen som ble trykket i Adressa da Ringnes i 2020 søkte etter merkevaresjef for E.C. Dahls.

- Den annonsen ble nok skrevet med et glimt i øyet. Det finnes utrolig mange flinke folk som kunne gjort jobben min på en god måte. Også ikke-trøndere. Men det som er viktig når man jobber med lokaløl er å forstå hva det faktisk betyr for folk, sier Nikko, som i tillegg til ølet fra Dahls har ansvaret for alle lokalølene i Ringnesporteføljen.

Han sier han ikke helt skjønte omfanget og ansvaret som følger med jobben da han leste stillingsannonsen. - Og godt er det, for da hadde jeg kanskje ikke søkt. Dahls er en del av trønder-DNA’et, noe som er litt skummelt å tenke på. Men jeg har ikke angret et sekund. Det er utrolig morsomt og lærerikt å få være en del av et av de råeste marketingteamene i landet, sier Nikko.

Hva er det med Trondheim og øl?

- Trøndere er genuint opptatt av øl. Den litt jordnære og folkelige stilen til oss trøndere passer perfekt til øl. Det er ekte saker, ikke noe jåleri, sier han videre, før han legger til: - Jeg har alltid vært veldig glad i bryggeriet og ølet fra Dahls. Målet mitt er at det skal være førstevalget til trøndere så lenge jeg lever. I tillegg håper jeg flere utenom fylket får muligheten til å nyte brygget fra Dahls. I dag er den gjennomsnittlige drikkeren av ølet vårt 50 år. Vi må gjøre merket relevant for nye generasjoner. Derfor har vi blant annet pusset opp uttrykket på boksen og flasken. Ikke store grep, men forhåpentligvis nok til at yngre forbrukere syns vi er mer relevante. Vi må fornyes uten å miste sjela, fortsetter Nikko engasjert.

Ølnyhet
Og merkevaresjefen har ikke ligget på latsiden siden han tok over jobben. Oppmerksomme forbrukere har kanskje allerede lagt merke til en rosa nyhet i butikkene. 

- Vi har jobbet med tre lavkalorialternativer, men falt ned på en Lite-variant med litt sitrussmak. På forbrukertester traff vi midt i blinken blant de under 40 år. Jeg har jobbet med øl og uteliv siden jeg var 18 år, men å jobbe systematisk med produktutvikling på denne måten har vært sykt artig.

Nikko trekker også frem posisjonen E.C Dahls har fått innen spesialøl både i Trondheim, men også i resten av landet. – Jeg er ikke overrasket. På E.C. Dahls har vi et utrolig bra team med Norges råeste bryggerimester i spissen. Wolfgang Lindell og folka på bryggeriet vet hvordan godt øl skal brygges. Såpass må jeg få lov til å si, fortsetter Nikko.  

Ekte ramp
Selv om Nikko er ny på E.C Dahls og i Ringnes, har han lang fartstid i Trondheims uteliv. I  2003 startet han puben Ramp – et steinkast fra Dahls bryggeri - sammen med noen gode venner. Da Nikko takket ja til jobben i Ringnes måtte han selge seg ut av puben for å unngå interessekonflikt. - Så da solgte jeg mine eierandeler i Ramp og drakk opp pengene. Jeg fikk 147 kroner for aksjen min og hadde akkurat nok til to øl. Én øl til meg og én øl til kjøperen – min tidligere partner, ler han.

BI-pønker
I ti år bodde Nikko på Svartlamon med kunstnere, musikere og pønkere. - Jeg kan verken male eller spille noe instrument, så det er vel pønker som stod meg nærmest – hvis jeg skal beskrive meg selv på den tiden. Jeg har alltid vært nysgjerrig og kanskje litt opprørsk. Jeg har nok fortsatt litt av det i meg, selv om livssituasjonen har blitt betraktelig mer A4 de senere årene med familie og hus på Ranheim, sier han.

Og Nikko har aldri vært redd for å gå egne veier. - I 2005 begynte jeg på BI. Det var vel ikke helt typisk svartlamonitt, sier han med et smil. - Jeg har også startet designbyrå og jobbet med salg og strategi for Trønderenergi loqal brebånd, som senere ble kjøpt opp av Get og Telia. Men dragningen mot øl og uteliv har alltid ligget i bunn, så da Dahls-muligheten bød seg var valget enkelt, avslutter han.

Les flere portrettintervjuer her

 

 «Så da solgte jeg mine eierandeler i Ramp og drakk opp pengene. Jeg fikk 147 kroner for aksjen min og hadde akkurat nok til to øl. Én øl til meg og én øl til kjøperen – min tidligere partner. »

Merkevaresjef Nikolai Nilsen

 

 

 

Navn: Nikolai Nilsen
Alder: 42
Stilling: Merkevaresjef for Dahls og lokaløl 
Familie: To gutter på 17 og 16
Hobby: Se sport på tv og benytte meg av kulturlivet

 

 

Ni kjappe med Nikko:
Ski eller løping = Ski
Ligge eller sitte på sofaen = Ligge
Messi eller Marit Bjørgen = Messi
Ferie i Norge eller utlandet = Utlandet
Kjøtt eller fisk = Kjøtt (hvis jeg må velge)
A- eller B-menneske = A-menneske
Tog eller bil = Tog
Sjøen eller fjellet = Sjøen 
Hund eller katt = Hund