Meny

Folkefavoritten Farris Frus

Farris Frus var en av norsk dagligvarehandels største innovasjonssuksesser i 2022 med variantene Bringebær og Tropiske frukter. Nå er det en ny smak på markedet, Eple & Kiwi, som det er store forventninger til.

Merkevaresjef for Farris i Ringnes, Merete Langvold, Farrisfabrikksjef Geir Bjørshol og produktutvikler Øyvind Langgård smaker på den nye Frus-varianten.


Men hva er egentlig hemmeligheten bak Frus-suksessen?

- Når man jobber med merkevarer og innovasjoner ønsker man jo alltid å finne noen «sweet spots». Noe som mangler. Innen drikkevarer manglet et godt produkt i krysningspunktet vann og brus. Noe som ikke var Farris og ikke brus, men noe midt i mellom. Frus ble svaret, sier merkevaresjef for Farris i Ringnes, Merete Langvold.

Må smake digg
Sammen med produktutvikler Øyvind Langgård er hun på besøk på Farrisfabrikken der Frus produseres og tappes på flaske. Langgård er veldig klar på hva som er det viktigste for at et produkt skal lykkes i markedet.

- Det må smake digg. Derfor blir det mye smaking, prøving og feiling i samarbeid med etablerte aromahus, før vi lander på det endelige resultatet.

Mer enn dobbelt
I 2022 ble det solgt mer enn dobbelt så mye Frus enn de allerede ambisiøse salgsestimatene til Ringnes. Og når året var omme kunne Langvold se tilbake på et innovasjonseventyr.

- Farris Frus ble kåret til årets Lansering i Narvesen i fjor, og var også i finalen til den prestisjetunge innovasjonsprisen til DLF. Målet for 2022 var å selge 1,2 millioner liter med Frus, men vi endte med hele 2,6 millioner liter.

– Vi kan nok trygt si at Frus er den største Farris-suksessen siden lanseringen av Bris i 2005., legger hun til.

Balansert

Hva er spesielt med Frus?

- Frus innholder juice og kunstig søtning for å få kompleksitet i smaken. Den er balansert og ikke så syrlig. Og så inneholder den mindre enn fire kalorier per 100 gram, og kan derfor gå under betegnelsen kalorifri. Kullsyrenivået er litt mindre enn i tradisjonell brus. Og så innholder den i likhet med Bris 50% mineralvann fra Farrris noe som gir den samme unike mineralsammensetning, forteller Langgård.

Omfattende prosess
Hvor lang tid bruker dere på å utvikle en ny smak?

-
Tommelfingerregelen er at det tar cirka ett år. Frus Eple og Kiwi begynte vi å jobbe med i fjor vinter, sier Langvold.

- Vi bruker mye tid på å se på trender i samfunnet. Den må både smake godt og se bra ut. Og det hjelper ikke at noen få liker den. Den må treffe bredt, legger Langgård til.

Hvordan er egentlig veien til en ny smak?

- Selv om smaken er viktigst er det mye annet som må på plass. Det starter gjerne med en idé. Deretter involverer vi produktutviklingsteamet, kvalitetsavdelingen og eksternt aromahus. Etter en periode med mye testing frem og tilbake må vi starte jobben med å forberede produksjonen sammen med Farrisfabrikken og involvere designere, salgsavdelingen, kundene våre, reklamebyrå, forbrukertestere, innkjøpsavdelingen, finans, juridisk, kommunikasjon og naturligvis logistikkavdelingen, sier hun, og legger til med et smil: -Og flere er sikkert glemt.

Hva tror du om den nye Frusen med Eple & Kiwismak?  

- Jeg er bombesikker på at den vil slå an, avslutter Langvold.

 

 

 

 

 

Her kommer urørt mineralvann fra Farriskilden opp av jorda. Kilden ble signert av HM kong Olav den 5.