Meny

Mozell – 40 år med sprudlende smak

Fra en beskjeden test i Telemark til en nasjonal brusklassiker – Mozell har holdt seg relevant i et stadig skiftende marked. I dag er kombinasjonen av tradisjon, kvalitet og innovasjon nøkkelen til at Mozell fortsatt er like populær – 40 år etter debuten.

Ida Davidsen har ansvaret for Mozell i Ringnes.

Ida Davidsen har ansvaret for Mozell i Ringnes.

 

I år er det 40 år siden Mozell for første gang ble testlansert i Telemark. Responsen i 1985 var så god at brusen allerede året etter ble lansert over hele landet – og resten er norsk brushistorie.

Med sin elegante champagnegule farge og friske smak av eple og drue ble Mozell raskt en naturlig del av feiringer, måltider og sosiale sammenkomster. Som en sofistikert fruktbrus og et alkoholfritt alternativ har den fulgt nordmenn gjennom små og store øyeblikk i fire tiår.

Gjennom årene har Mozell stadig fornyet seg, med nye emballasjeformater, design og smaksvarianter – men alltid med den samme karakteristiske smaken. På 1990-tallet ble Mozell også tett knyttet til kunst og kultur, blant annet gjennom samarbeid med kunstnere som Odd Nerdrum og Nico Widerberg.

Mozell Light – en moderne suksess

I 1991 kom Mozell Light – samme friske smak, men uten tilsatt sukker. Siden har varianten vært en viktig del av Mozell-familien.
2025 har vært et rekordår for Mozell Light. Mellom januar og juli ble det solgt 2,7 millioner liter – en økning på hele 35 % fra året før, og volumveksten ligger 6,8 prosentpoeng over brusmarkedet generelt.

Ifølge Mozell-sjef Ida Davidsen er det flere grunner til veksten:

- Noe av veksten i år skyldes et høyt kampanjetrykk på forsommeren, men vi forventer likevel en årsvekst på over 20 % i forhold til 2024. Hovedgrunnen er sukkerfritrenden, ny boksemballasje og at mange har fått sansen for smaken.

Overgangen til boks har gjort Mozell Light enda mer tilgjengelig – og mange forbrukere har først nå oppdaget hvor frisk og god den er.