Meny

– Vi ville være modigere

Munkholm har lenge vært markedsleder og en trygg og kjent aktør i det alkoholfrie ølsegmentet. Men i sommer tok merkevaren et uventet og modigere steg med ny reklamefilm – og ble belønnet med Sølvfisken for juli.

Christina Vang Garberg, Manira da Silva Naufal og Hilde Bolsø utgjør teamet som jobber med alkoholfritt øl og Munkholm i Ringnes.

Christina Vang Garberg, Manira da Silva Naufal og Hilde Bolsø utgjør teamet som jobber med alkoholfritt øl og Munkholm i Ringnes.

 

Reklamefilmen «Ta deg en Munk» har ikke bare skapt latter og engasjement, men også markert starten på en ny og tydeligere posisjon for Munkholm.

- Vi ønsket å utfordre oss selv og være mer vågale i kommunikasjonen. Folk utsettes ofte for både drikkepress og dumme spørsmål når de velger å drikke alkoholfritt og av og til er reaksjonene fra de rundt så voldsomme at man skulle tro man gjorde noe som ikke bør gjøres i offentligheten. Og med det som utgangspunkt bestemte vi oss at det var på tide å ta eierskap til det å være alkoholfri på en måte som føles både relevant og underholdende sier Hilde Bolsø, Sr. Brand Manager i Ringnes.

- Også ønsker vi rett og slett å gjøre det «å ikke drikke» til et lettere valg for det norske folk. Kan de si at «de tar seg en Munk» har de et humoristisk og avvæpnede svar til alle de dumme spørsmålene og kommentarene som ofte dukker opp.

 

En reklamefilm som traff en nerve

Filmen, som er utviklet i samarbeid med POL og regissert av Aksel Hennie, tok utgangspunkt i en idé som lett kunne blitt forkastet som for drøy. Men teamet valgte å gå «all in».

– POL hadde en idé som var leken, litt frekk og veldig annerledes enn det vi har gjort før. Det krevde mot, men vi hadde troen på at det ville treffe. Og responsen har vært overveldende, sier Bolsø.

Juryen i Sølvfisken var enig, og uttalte blant annet at filmen «ikke bare lekte seg med tanken, men dro den helt ut». Resultatet? En reklamefilm som ikke bare snakkes om – men som også setter produktet i sentrum.

En ny retning for merkevaren

Bak kampanjen ligger et strategisk skifte. Munkholm ønsker å være mer enn et alkoholfritt øl – de vil være en tydelig stemme i det voksende markedet for alkoholfrie alternativer.

– Vi ser at forbrukerne ønsker seg mer enn bare øl når de velger alkoholfritt. De vil ha noe som gir samme følelse som en cocktail eller en drink – noe som passer inn i sosiale settinger uten å føles som et kompromiss, forklarer Bolsø.

 

Munkholm Mocktail kommer til butikkene i september.

Munkholm Mocktail kommer til butikkene i september.

 

Munkholm Mocktail: Et nytt kapittel

Som en naturlig forlengelse av denne nye posisjoneringen lanserer Munkholm nå en helt ny serie alkoholfrie cocktails: Munkholm Mocktail.

– Vi lanserer to varianter: Sparkling Peach, med deilig smak av fersken, og Crisp Grapefruit, som er frisk og fruktig med et lite sting. Begge er laget for å nytes i sosiale settinger eller hvis man ønsker å unne seg selv noe ekstra – med eller uten is og garnityr, sier Bolsø.

Mocktailene vil være tilgjengelige både i butikk og uteliv, og er spesielt utviklet for å gi et fullverdig alkoholfritt alternativ der det ellers kan være vanskelig å få servert noe annet enn brus eller vann.

En merkevare i bevegelse

Med Sølvfisken i lomma og en ny produktserie på vei ut i markedet, er det tydelig at Munkholm er i ferd med å redefinere hva det vil si å være alkoholfri.

– Vi har vært en viktig aktør i å gjøre Radler stort i Norge. Nå håper vi å gjøre det samme med Mocktails. Vi vet at behovet er der – og vår produktutvikler Karianne Hoel har laget noe som smaker skikkelig godt, avslutter Bolsø med et smil.