Meny

Emballasjeseminar: - Flasketuten peker på oss

På selveste St. Hansdagen benyttet Ringnes anledningen til å invitere til emballasjeseminar. Deltakerne fikk blant annet se prototypen til Carlsbergs ølflaske laget av tre, og drikkevareselskapets rykende ferske emballasjerapport ble også vist frem for første gang.

Kommunikasjonsdirektør Johanna Ellefsen Rostad presenterer Ringnes' emballasjerapport.

 

- Alle som er her vet hva som er problemet. Det trenger vi ikke bruke tid på. I dag skal vi diskutere løsningene for fremtidens drikkevareemballasje. Og vi i Ringnes har en jobb å gjøre. I dag utgjør emballasje over 50 prosent av vårt klimaavtrykk. Derfor søker vi stadig etter tiltak som kan ta oss videre, innledet selskapets kommunikasjonsdirektør, Johanna Ellefsen Rostad, foran en engasjert forsamling.

Regulering fungerer
Hun fortsatte med å gi en grundig redegjørelse for hva bransjen kan vente seg av avgifter og andre reguleringer i tiden som kommer. – Regulering og avgifter fungerer. Men de må være treffsikre og smarte, sier Johanna. Deretter tok administrerende direktør i Infinitum, Kjell Olav Maldum, over stafettpinnen og holdt en engasjerende presentasjon om det norske pantesystemet, før bærekraftansvarlig i Ringnes, Emma Bjørke, presenterte hva konkret Ringnes jobber med på emballasjesiden. Til slutt fikk alle deltakerne hver sin ølflaske av tre og et eksemplar av den nye emballasjerrapporten.

-Målet med denne rapporten er å bidra til å svare på eventuelle misforståelser og gi en tydelig oversikt over de ulike drikkevareemballasjenes fordeler og ulemper – og hvordan Ringnes jobber med å redusere både miljø- og klimaavtrykket gjennom noen tydelige emballasjegrep.
- Vi er klar over at det meste av ansvaret hviler på oss som den største drikkevareleverandøren i Norge og som en del av en stor bransje. Flasketuten peker på oss – og det tar vi på alvor, avslutter Johanna.

Kjell Olav Maldum, adm.dir. i Infinitum

Emma Bjørke, bærekraftansvarlig i Ringnes.